Recension: Not That Kind Of Girl

Handling: Boken är en självbiografi och handlar alltså om Lena Dunhams liv, saker hon upplevt och lärt sig. I boken tar hon upp ämnen så som kärlek, vänskap, jobb och karriär, psykisk ohälsa, kroppskomplex och en hel del andra saker.

Jag tyckte: Till en början tyckte jag att boken var en aning rörig. Varje kapitel består nämligen utav ett gäng olika berättelser och jag upplevde att hon hoppade ganska mycket i tiden; i en text kunde hon vara 20 år medans i nästa var hon 8. Trots att det var markerat var en text slutade och en annan började så framgick det inte alltid tydligt nog i vilken tid vi befann oss och hur gammal hon var. Men detta blev betydligt bättre under bokens gång tycker jag och det var egentligen bara de första kapitlena jag upplevde som röriga.

Boken var i vilket fall som helst väldig intressant och underhållande att läsa. Jag tycker det är superintressant att läsa om andra människors liv och få en inblick i hur de uppfattar och ser på saker och ting. Jag gillar speciellt när författaren verkligen vågar vara personlig, bjuda på sig själv, dela med sig av pinsamma historier och redogöra för både snedsteg och framsteg, vilket jag verkligen känner att Dunham gör i sin bok.

Blandningen av både humor och allvar samt upp- och nedgångar gör att boken känns genuin. Hon skriver även väldigt bra och lyckades verkligen fånga mitt intresse, vilket resulterade i att boken tog slut snabbare än vad jag ville (antingen hade boken kunnat bestå av ett gäng sidor till eller så hade jag kunnat låta bli att sträckläsa - vet inte riktigt vem vi ska beskylla här...).

Boken som helhet var med andra ord väldigt bra. Med lite omstrukturering av bokens början bara, så hade jag varit helt nöjd.

Slutligt betyg: 4 av 5